ד'12122018

  עדכון אחרון 10:51:43 AM

0.0/5 דירוג (0 דרגו את ההצעה)
אסף בז'רנו

מהפכה תחבורתית כוללת

רעיון זה מציע תשתית לפתרון תחבורתי כלל ארצי כולל, המבוסס קדם ועיקר על תכנון מפורט וברור, הקמת רשויות מטרופוליניות לתכנון וביצוע פרטני ומציאת פתרונות מקיפים לבעיות התחבורה של ישראל.

בארצנו כידוע אין הרשויות פועלות לרוב על פי תוכניות לטווח ארוך, ותחום עיקרי ומרכזי שנפגע מתכונה זו של מקבלי ההחלטות הישראלים הוא התחבורה.

הטיפשות שבכיסוי הארץ, ובייחוד מרכזה, בו השטח מוגבל וחשוב להתפתחות המדינה, בשכבות אספלט ובעשרות גשרים ומחלפים היא סמל לדרך בה ממשלות בכלל ושרי תחבורה בפרט העדיפו בעבר את דרך כיבוי השריפות קצרת הרואי על פני תכנון וביצוע של תוכניות לטווח ארוך שיביאו רווחה אמיתית לציבור המתנייד בדרכים.

מילא הצטמצמה הבעיה להריסת הנוף, זיהום האוויר ותאונות דרכים (זה הוא מילא גדול מאוד), אך פתרונות אלו כלל לא פותרים את הבעיה העיקרית אותה הם מנסים לפתור – בעיית הפקקים.

בעיה זו כלל לא מגיעה (או תגיע) לפתרונה בדרך זו. הרי ברור לכל בר דעת שכל פתרון בדמות כביש או מחלף נוסף הוא זמני בלבד ורק מעכב את יצירת הפקק הבא במספר חודשים, אם לא בפחות מכך.

וכך, הממשלות עודדו למעשה במשך השנים את הציבור לרכוש רכבים פרטיים ולנהוג בהם, אם על דרך ה"חיוב" – בניית כבישים, מחלפים ומגרשי חנייה, ואם על דרך השלילה – אי השקעה מספקת בתחבורה ציבורית.

מיליארדים הלכו על כיסוי שטחים ירוקים באספלט ומחלפים בעוד האוויר נעשה מזוהם יותר, תאונות הדרכים לא פוחתות בצורה ניכרת, הפקקים הולכים וגדלים והמשק ממשיך ומאבד מיליארדים בשנה משעות אבודות בפקקים ומטיפול בנפגעי התאונות, כמו גם מעלות יבואם של הרכבים לארץ והטיפול בהם.

הפתרון:

הפעולה הראשונה שחייבת להיעשות היא תכנונית - על משרד התחבורה להקים רשות תחבורה מטרופולינית נפרדת לכל אחת מאגדי הערים המרכזיות בישראל (לכל הפחות – ירושליים, גוש דן, חיפה, אשדוד, באר שבע וטבריה).

כל רשות כזו צריכה לקבל את המשאבים המספיקים על מנת ליצור תוכנית תחבורה אזורית מלאה וארוכת טווח.

על משרד התחבורה לתפקד כמפקדת תיאום בין הרשויות השונות לקביעת מדיניות כוללת, קריטריונים כלליים וקישורים בין המטרופולינים השונים.

כל תוכנית אזורית צריכה להכיל תכנון של מפת התחבורה המטרופולינית לכל אחד מגושי האוכלוסיה של העיר המרכזית והערים והישובים המקיפים אותה.

היא צריכה להכיל תכנון של מערכת הסעת המונים יעילה וזולה שתאפשר לאנשים מכל עיר, ערי הלווין והיישובים האחרים הסובבים אותה להגיע לכל מקום במטרופולין במינימום מקטעים והחלפות.

מערכת התחבורה צריכה לכלול, בין השאר אך לא רק:

  • סינכרון מקסימלי בין אמצעי התחבורה – בין אוטובוסים לאוטובוסים ובין אוטובוסים ורכבות.
  • כרטיסים משולבים זולים ונוחים לשימוש.
  • השתת מערכת בקרה לצמצום מקסימלי של בעיות זמנים ותפעול קווי סיוע במידת הצורך.
  • תפעול קווים נבחרים בלילות ובסופי שבוע למען רווחת הציבור.
  • השתת מערכת אגרות לכניסה לערים הגדולות בימי חול המתחשבת בצרכים מיוחדים (שליחים, בעלי מלאכה, תובלה וכו') אך מתמקדת בצמצום כמות כלי הרכב על הכביש.
  • תיגבור תחבורה ציבורית בתחילת ובסוף השבוע על מנת להניע חיילים לבסיסיהם ובחזרה.

הבסיס לכל חשיבה תכנונית נכונה למערכת מעין זאת חייב להיות העדפה משמעותית של התחבורה הציבורית על פני התחבורה הפרטית.

הבחירה בין הרכבת התחתית או האוטובוס כאמצעי התחבורה העיקרי לתוכנית מעין זו יהיה תלוי במחקר ובתכנון שייעשה לכל אגד ערים בנפרד.

אם המדובר ברכבות תחתיות, יש להקים רשת של קווים הנוסעים מתחת לרחובות הראשיים בערי הלווין ומתחברת לרשתות העירוניות של הערים המרכזיות.

אם המדובר באוטובוסים יש להפקיע נתיבים ודרכים שלמות ממערכת הרחובות הראשיים ועורקי התחבורה הבינעירוניים העיקריים לטובת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ובכך לתת עדיפות עליונה לשימוש בתחבורה הציבורית.

במקביל לכך צריכה כל עיר מרכזית להיות מרושתת בתחבורה עילית ותחתית המכסה את כל אזורי העסקים והבילוי המרכזיים שלה ונגישה לרוב תושבי העיר במרחק הליכה סביר.

דוגמאות לכך בגוש דן:

  • קו רכבת תחתית/נתיב אוטובוס ייעודי המתחיל בסוף פתח תקווה ועובר דרך כל ז'בוטינסקי (בני ברק ורמת גן) עד התחברותו לרשת התחבורה התל-אביבית.
  • קו רכבת תחתית/נתיב אוטובוס ייעודי המתחיל ברחוב הראשי בכפר-סבא (ויצמן), עובר את כל הרחוב המרכזי ברעננה (אחוזה), עובר דרך הרצליה ואז מתפצל לשני קווים - רמה"ש ומשם לת"א וכביש החוף ומשם לת"א.
  • קווים/נתיבי אוטובוס ייעודים המתחילים בראשון לציון ועוברים דרך חולון, בת-ים ויפו לפני שהם מתחברים לרשת התל-אביבית.

אלו רק דוגמאות שבאות להציג את התפיסה הכוללנית שיש לגבש ועל פיה לפעול על מנת לעשות שינוי אמיתי במפת התחבורה בארץ.

העלויות של יישום תוכניות אלו בשימוש בתחבורה תחתית יהיו גבוהות ובתחבורה עילית נמוכות יותר, אך כל השקעה מסוג כזה, בניגוד להשקעות המיליארדים בכבישים ובמחלפים, תחזיר את עצמה בסופו של דבר בהחזר כפול ומכופל ותוביל את ישראל לקידמה תוך שמירה נרחבת יותר על הנוף, על האוויר הנקי ועל משאבינו המצומצמים.

תגובות (1)

  • Yana Yanit K
    Yana Yanit K
    05 אוגוסט 2011 at 09:40 |

    האם יש למישהו מידע לגבי השינויים שקרו עכשיו בנושא התחבורה.
    החליפו את כל הקווים - וזה עשה בלאגן לא נורמאלי להרבה אנשים
    איך מתגברים על זה???

השאירו תגובה

You are commenting as guest.

ביטול Submitting comment...

כותבים מצע

  • רעיונות חדשים

  • ממצע העם

  • תגובות

  • גיא ג'אנה
    מיכאל איתן האחראי על הטכנולוגיות בנה פלטפורמה למעקב ציבורי אחרי יישום מסקנות ועדת טרכטנברג.
    אנו נמשיך לעקוב אחרי יישום המסקנות של הועדה.

    גיא ג'אנה, 19. יולי, 2012 |

  • צוות התעוררות
    האם אנחנו רוצים לבנות לנושא דירות הרפאים צוות עבודה?

    צוות התעוררות, 18. יולי, 2012 |

  • צוות התעוררות
    יום הסביבה האחרון בכנסת הראה לנו שהתקשורת וכן חברי הכנסת ממש לא מתעניינים באיכות הסביבה.
    צדק חברתי - מתחיל בצדק סביבתי.

    צוות התעוררות, 09. יוני, 2012 |

  • צוות התעוררות
    היי תומר - אפשר לחבר את הדברים שלך בנושא אחד עיקרי שבו אנו צריכים להתרכז. -...

    צוות התעוררות, 11. ספטמבר, 2011 |

  • גיא ג'אנה
    לדעתי יש לבחון שוב את הנושא.
    שים לב שהממשלה נכשלת בניהול ובהרצת אנשיה...

    גיא ג'אנה, 15. אוגוסט, 2011 |

אירועים קרובים

עדכונים ממועצת העם

profile
Janus עדכן/נה תמונת פרופיל
2 שעות
profile
Leon zobacz ( http://tinyurl.com/yaaw24gh ) kosztuje skończywszy na robienia zdjęć ślubnych, spowodowała, przynosi silny spadek formie wykonywania zdjęć ale muszę napisać że na przypadek przy układaniu różnego typu zdjęć tym epizodzie na reakcja.
15 שעות
profile
Leon עדכן/נה תמונת פרופיל
15 שעות
profile
Janiel Man Pride sklep ( http://prideman.eu/ee/ )
18 שעות